Korjaukset



Tässä viesti, jonka sain eräältä keski-ikäiseltä ihmiseltä. Olen kiitollinen hänen halustaan olla mukana projektissa, mutta en tahdo kuitenkaan toimia täysin  hänen ohjeidensa mukaan.

http://jungfrus.blogspot.fi/2014/12/merikapteeni-holger-blomqvist.html?spref=fb

Du har fortfarande kvar denna felaktiga mening:  Holger on syntynyt Jungfruskärin ainoaan tilallisen taloon. Kaikki muut saaren perheet olivat torppareita.

Holger är född 1937. ALLA före detta torpen var uppköpta då för länge sedan!
Före detta torpen köptes upp i samband med generations skifte (mark och hus togs över samt köptes av dottern eller sonen med familj). Eller såldes på auktion.
Endast Holger Blomqvists NÄRMASTE södra granne (Mellangårds) ägde inte marken (utan enbart huset). De hade redan köpte sitt torp (Jan-Erikas som de var deras södra rågrannen).
Invecklat? Frågor om det? Ring i så fall, men ta bort det felaktiga.


Jungfruskärin naisia. Alicen äiti Exenia Lindqvist talarivissä toinen oikealta.
Exenian  sisar Hilda Brunström hänen vieressään vasemmalla.
Pikkutytöistä vasemmalla Anna-Lisa Henriksson.
(Kuva: John Brunström, Holger Blomqvistin arkisto)
Mainitsen tästäkin kuvasta vain ne, jotka vaikuttavat oleellisesti satukirjani sisältöön. Kuvassa on lisäksi nainen, joka aiheutti Jungfruskärissä jonkin verran hämmennystä, koska piti todella paljon pojista (sisäpiirin tietoa).
De fanns nog ingen sådan. Men däremot en snäll kvinna som gav mat åt svältande soldatgossar. Att föra mat eller be barnen föra mat åt svältande soldater kan inte kallas att hon tycker om små pojkar/män. Avundsjukan var stor vid Blomqvists... Speciellt om hon som tack för maten fick veden huggen...





Skolfotot:
Jungfruskärin kansakoulun oppilaita 1934 -1935. Keskellä takana on Alice Lingqvist, minun kirjani päähenkilön esikuva.
Eturivissä toinen vasemmalta on Uno Hamberg ja hänen edessään oikealla Anna -Lisa Brunström.
Uno Hamberg står framför Alice Lindqvist. Anna-Lisa Brunström g. Henriksson är till vänster om honom.
Dvs. Alice fjärde från vänster i bakre raden.
Anna-Lisa fjärde från vänster i första raden och Uno femte från vänster i första raden.


Tror det skulle vara bra om jag skulle läsa igenom din text innan du trycker den. Även om du kallar boken till en ”sagobok” kommer den ändå behandla Jungfruskärs historia och ättlingar till jungfruskärarna kommer förhoppningsvis att läsa den. Samma gäller för besökare och andra personer intresserade av Jungfruskär.

För läsaren kommer texten inte vara ”saga” även om det skrivs ordet ”saga” 100 gånger utan de blir sanning för dem. En sanning som tyvärr väldigt få nu vet något om.
Det är bara att ta xxxxxxx  (nimi poistettu tasapuolisuuden nimissä, sillä viestin lähettäjänkään nimeä ei ole mainittu) berättelse om ägoförhållande som exempel, de han berättar för dig och sina barn och barnbarn är sanning för dem även om de inte stämmer.
Rippikoulu eller småskola har heller aldrig varit vid Bjons men däremot har småskolan varit vid Skarpnäs och Mellangårds.
Då ungdomarna gick i skriftskola vistades de på fasta Houtskär och blev inkvarterade i Näsby, Träsk eller Hyppeis.
Prästen hade annat att göra än att komma och hålla skriftskola på Jungfruskär. Prästen kom ut bara en gång per år och det var på sommaren på läsförhöret. Då kom han på förmiddagen och for på eftermiddagen.

Tror jag känner till mest av den yngre generationen då jag intervjuat alla infödda personer i många, många år inför Jungfruskärs boken och redan i min barndom. De nu äldre Jungfruskärs personerna börjar bli till åren och fått svikande minne samt finska och svenska termer är svåra att förstå.

Alla historiska uppgifter om ägoförhållande, personer, händelser m.m borde vara rätt.  Sen handlingen i sig kan vara sagolik men historien borde vara sanningsenlig.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti