lauantai 14. joulukuuta 2013

Minun projektini - Mitt projektet



Minulla on unelma: kirjoittaa romaani Alicen elämästä yhdessä Ahvenanmaalaisten iäkkäiden ihmisten kanssa.

Tutustuin Aliceen 2000-luvun alussa. Hän syntyi ja kasvoi Jungfruskärissä, joka on nykyään osa saaristomeren kansallispuistoa ja sijaitsee keskellä kihtiä. Aikaisemmin pieni kolmen saaren ryhmä oli osa Ahvenanmaata. Keskustellessani Alicen kanssa hän  kertoi muun muassa silmät loistaen perheensä yhteisistä kalareissuista Ahvenanmaan pohjoisluodoille sekä pienen tytön suurista suruista ankaran elämän keskellä. Alice oli perheensä ainoa lapsi, eikä hän koskaan perustanut omaa perhettä. Viimeisinä vuosinaan Alice sairastui dementiaan. Hän eli yli 90-vuotiaaksi. 

Jungfruskärin kalliorantaa saaren eteläosassa.


Jag har en dröm att skriva en roman som baserar sig på Alices levnadshistoria. Jag skulle vilja göra det tillsammans med äldre människor som levar på Åland.
Alice föddes och levde på Houtskärs Jungfruskär. Jag mötte henne år 2003 och  jag har också intervjuat flere av öns äldre, infödda invånare och bandat deras berättelser. Alla dessa människor är numera döda. Därför behöver jag hjälp av äldre människor. Alice hade Alzheimer, därför vill jag gärna lära känna Alzheimer patienter från Åland.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti