sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Kevätväsymystä ja haaveita ilmassa




Viime päivinä aurinko on uskaltautunut jo esiin pitkän poissaolonsa jälkeen. Sinisen taivaan näkyminen on ollut huikaiseva kokemus- olin unohtanut aurinkoisen kevättaivaan värin. Täällä meren rannalla, jossa asun, tuimat tuulet riepottelevat valtavalla volyymilla.
Asuntooni on muuttanut koira väliaikaisesti ja sen vaatimat muutokset ovat vieneet aikaa, siis niiden vaatimusten toteuttaminen. En kyllä ollut suunnitellut koiran muuttoa tänne. Mutta kuinka voisin kieltäytyä tuosta hellyttävästä 10 kuukautta vanhasta 27 kiloisesta olennosta. En millään.
Täytin juuri 50 vuotta ja jotenkin vuosien saatossa olen unohtanut kuinka paljon vaivaa eläimien pitämisessä on. Meillä on ollut kyllä kaikkea mahdollista: lintuja, kaneja, marsuja, rottia, koira, iguaani, hevonen jne. Mutta silloin minä itse olin nuori ja terve. Toisaalta minua kiehtoo se, ettei voi koskaan tietää, mitä elämässä seuraavaksi tapahtuu: kuka siihen tulee ja kuka lähtee. Muutokset voivat olla todella yllättäviä.
Kirkossa tapasin tänään Kristinan, joka tarkistaa ja kääntää ruotsiksi tämän blogin tekstejä. Oli mukava keskustella hänen kanssaan. Käännän tekstit ensin itse ruotsiksi ja sen jälkeen lähetän ne Kristinalle. Aion tänään jatkaa yhden kirjoitukseni kimpussa.
Olen alkanut haaveilla siitä, että saisin kokea kevään saaristossa. Siis tietenkin ainakin osan talvea ensin. Niin että haistaisin lumen, ja näkisin jäiden lähdön sekä kevään ensimmäisten silmujen työntymisen maasta esiin. Kuulisin pitkän tauon jälkeen lintujen laulun. Haaveita – onneksi niitä on.
En saa rauhaa itselleni ellen vie tätä projektia eteenpäin. Ja elämän muutokset kuten tuo hauveli, teettävät aina töitä. Toisaalta, vaikka se väsyttää, niin kyllä se vaatii luovuuttakin. Sopeutuminen meinaan. Koirahan asuu täällä toistaiseksi mutta ei ole minun eli periaatteessa minulla on pakollisten muutosten ja pienen totuttelujakson jälkeen mahdollisuus uppoutua työhön jälleen. Arkistot eivät katoa.
Mutta ne vanhat tuntemattomat ihmiset, jotka odottavat minua Ahvenanmaalla, eivät voi odottaa kovin pitkään. Sillä he ovat ikääntyneitä ja osalla heistä on jokin muistisairaus. Tiedostan ja muistan tämän.
Nyt ryhdyn tämän vuodatuksen jälkeen kirjoittamaan. Aikaa on 20 minuuttia. Tänään.

En ihmettele lainkaan sitä, että saaristo on inspiraation lähteenä monille taiteilijoille. Tässä Jungfruskärin puita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti