tiistai 25. maaliskuuta 2014

Siirtyminen - tilan vaihdosta vapauteen



Palasin Lapista viime viikonloppuna, enkä ole oikein päässyt sisälle tähän blogiin yksinkertaisesti siitä syystä, että ei ole ollut aikaa. Mikä kamala toteamus, sillä inhoan kiirettä. Ja tahdon uskoa, että tärkeät asiat hoidetaan aina....

Viime viikolla pamahdin täysillä sisään Lapin lumoon. Minulla on niihin maisemiin erityinen suhde, sillä kohtasin siellä ensirakkauteni ollessani 14-vuotias. Hän asui Lapissa ja hänen äidinkielensä oli saami. Rakkautemme kesti viisi vuotta.   

En pysty sanoin kuvaamaan....


Mietin tunturin laella seisoessanni toteamusta, jonka olen kuullut monta kertaa: saariston ja Lapin maisemissa on paljon samaa.  Ja yleensä ihmiset,  jotka viihtyvät saaristossa pitävät myös Lapista. Ja päinvastoin. Näkymä tunturin laelta oli huikea, ilma kirkas ja näin pitkälle. Ainakin se on samaa. Myös merellä näkee kauas selkeällä ilmalla. Ja tunturit voisi kuvitella saariksi, sekä tasaisen maan eli jänkhän mereksi. Mutta en minä sitä niin näe enkä koe.


Näkymä Ylläkseltä sinne - kauas.


Tunnen kuitenkin molemmissa paikassa rauhaa ja minulla on halu vain olla ja vaeltaa. Tahdon haistella luontoa sekä lumoutua sen moninaisuuden ja kauneuden edessä. Harrastan sekä laskettelua että murtomaanhiihtoa. Molemmissa pääsen kauneuden äärelle. Ja ehkäpä laskettelun vauhdissa on sitä samaa kuin purjeveneen purjeisiin tarttuvassa voimakkaassa tuulessa, joka kuljettaa nopeasti eteenpäin. Se on sitä vauhdin hurmaa!
 
Olen itse purjehtinut lähinnä kansanveneellä eli folkkarilla. Tuo harrastus alkoi kun ”liftasin” Jungfruskärin talkooleirillä kesällä 2004 purjeveneeseen. Saarelle ilmestyi muutaman hengen porukka ja kippari tarvitsi gastia. Minä tietenkin lähdin ja hurahdin purjehdukseen täysillä. Se oli lumoava reissu!

Hyppäsin tämän veneen kyytiin Jungfruskäristä kesällä 2004. Ja rakastuin entistä enemmän - mereen.


No nyt alkaa jo heti tuntua paremmalta, meri ja saaristo tulevat luokseni ajatuksissani ja muistoissani. Olen siitä onnellinen. Ja vapaa purjehtimaan unien valtakuntaan. Löytyykö sieltä tänä yönä samanlaista tenhoa kuin mitä on tuntureilla ja saaristossa. Haltioidunko uneni äärellä?


Matkalla Jungfruskäriin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti