Tänään
sain kuunneltua Hannan haastattelun loppuun asti! Olen tyytyväinen
sen sisältöön. Aion kuunnella sen vielä kerran huomenna lävitse
ja sen jälkeen pääseen viimeiseen haastattelun kimppuun, jossa
puhuu Alice Lindqvist, joka on tämän tarinan päähenkilön
esikuva. Mutta takaisin Hannan tarinoihin.
Hanna
kertoo eri tarinaa kuin Uno. Se onkin luontevaa, sillä heidän
maailmansa olivatkin erilaiset: he olivat eri sukupuolta ja he
asuivat Jungfruskärin eri saarissa (Uno Strolandetissa ja Hanna
Hamnössä). Mutta paljon löytyy yhteisiäkin tekijöitä, pienessä yhteisössä kun asuttiin... Asia on pitkälti sama kuin katsoisi kolikon eri puolia.
Hanna
kertoo, kuinka hänet pienenä tyttönä opetettiin uimaan, mutta
hänen isänsä ei osannut uida. Hannan äiti taas osasi nipin napin.
Yleensäkin saariston vanhempi polvi, siis ihmiset, jotka olivat
syntyneet ennen 1900-lukua, eivät osanneet uida. Uimataito tuli
yleiseksi vasta Hannan ja Uunon sukupolven syntyessä. Tämä
selittää varmasti osaltaan sen, että ihmisiä ja varsinkin lapsia
hukkui niin paljon, koska todennäköisesti lähistöllä ei ollut
ketään uimataitoista aikuista. Tämä on siis aivan omaa
päättelyäni – ei minkään tutkimuksen lopputulos.
Jungruskäriläiset
lapset kokoontuivat kesäisin samaan paikkaan uimaan. Siiellä oli
iso lankku, joska lapset hyppivät mereen. Ja isommat pojat hyppivät
suoraan kallioilta alas. Se oli hurjaa ja Hannan silmät laajenevat
samalla kun hän muistelee. näitä tapahtumia.
Hannan
lapsuus kuulostaakin idylliseltä: rakennettiin kivitaloja, kirkkoja
ja kaikkea. Talvella lapsille rakennettiin hyppyrimäki, joka oli
niin korkea, että sen avulla pystyi hyppäämään Hamnöstä
Storalandetiin. Lapset lainailivat toistensa suksia.
Niitä kalajuttujako?
Unon
tapaan myös Hanna rakasti kalastusta. Hän sai kerran niin ison
kalan, että se veti hänet mukanaan mereen. Isojen kalojen maihin
vetämiseen käytettiin siihen aikaan
nailonnaruja.....hmmm.....kaljuttuja sanon minä, mutta saattaa olla
tottakin. Mitä lie veijareita siellä meren pohjassa on ollut
vaanimassa.......
Hannan
perheellä oli kolme lehmää jotka olivat hänelle hyvin läheisiä.
Ne olivat niin rakkaita, että ne tuntuivat melkein ihmisiltä. Myös
lampaat viehättivat Hannaa, joka piti kehräämisestä. Sitä
tehtiin usein talvella. Perheellä oli myös ankan poikanen, jolle
Hanna jutteli paljon.
Hannan
juttuja kuunnellessa nousee eteeni kuva onnellisesta lapsuudesta,
jossa ei ollut huolen häivää. Kuitenkin hänen kaksi hänen
veljistään kuolivat hyvin nuorina. Hanna on hyvin sydämellinen, niin kuin kaikki muutkin
vanhemmat Jungfruskäriläiset, joihin sain kunnian tutustua.
Uskonnollista elämää
Hanna
on aina uskonut Jumalaan ja hän piti uskonnosta. Hän ei milloinkaan
tehnyt mitään kiellettyä, joten pappia ei tarvinnut pelätä.
Jungfruskärissä
pidettiin myös kinkerit kerran kuukaudessa. Hanna muistaa istuneensa pienenä tyttönä veljensä
vieressä, kun pappi tuli taloon. Pappi kysyi häneltä jotakin, ja
luki veljen kirjaa. Sen jälkeen pappi laittoi kätensä hänen
päänsä päälle.
Pappi
oli Hannan mukaan kiltti, ihmisläheinen ja ystävällinen. Hän
auttoi kaikkia. Myöhemmin pastorille tuli selkävaivoja, eikä hän
päässyt enää saarelle.
Tässä
on pakko mainita, että Unon ja Hannan kokemukset ovat yhtä kaukana
toisistaan kuin yö ja päivä. Noh, toisaalta Uno oli villi
poika....
Rippikoulun melkein kuuro opettaja
Jungfruskärin
rippikoulu pidettiin Bjonsissa. Siis samassa paikassa, jossa on muun
muassa Metsähallituksen järjestämien talkooleirien majoitus. Ja
muonituspiste. Jos menet leirille, niin löydät tämän paikan
Bjonsin torpan sisältä. Se on se pienempi kammari.
Bjonsin torppa, jonka peräkammarissa pidettiin rippikoulua aikoinaan. |
Rippikoulun
opettaja oli täti-ihminen, jonka kuulo oli alentunut niin paljon,
etteivät rippikoululaiset kärsineet ainakaan kuulustelujen läpi
menosta. Sen koulun käyminen oli todella helppoa.
Ylhäällä Jungfruskärin ensimmäinen radio, josta saarelaiset kuuntelivat jumalanpalvelusta joka sunnuntai. |
Sen
jälkeen kun Jungfrukäriin saatiin ensimmäinen radio, niin kaikki
saarelaiset kerääntyivät sunnuntaisin yhteen kuuntelemaan
jumalanpalvelusta. Ensimmäinen radio oli Hamnössä, toinen sitten
myöhemmin Finnemaneilla Storalandetissa.
Ajasta ja ikuisuudesta
Houtskarin kirkon hautausmaa, jonne on haudattu Jungfruskäreläisiä ja heidän esi-isiään ja -äitejään. Saarelaisten hautoja löytyy myös Kökarista. |
Hanna
kertoo monisanaisesti myös isänsä kuolemasta. Hänen isänsä
kuoli talvella, Ruumiinvalvojaiset pidettiin Jungfruskärissä ja
seuraavana päivänä ruumis siirrettiin Kökariin. Hannan tapa
kertoa tarinaa saa minut uskomaan että hän on todella sinut itsensä
kanssa. Tai siis oli ainakin haastatteluhetkellä. Kertominen on
niin luontevaa, että kun kuuntelen haastattelua, tunnen olevani
jälleen kerran saman pöydän ääressä. Siksi kai kirjoitan tätä
blogia eri aikamuodoissa. Se on kai tyylivirhe, mutta minulle aika on
suhteellista ja ikuisuus on tässä hetkessä, silloin kun olen
oikeasti läsnä.
Historiallinen hetki Bjonsissa: Anders asensi torpan katolle aurinkopaneelit ja niin siirryttiin sähkö-aikaan. Vuosi oli 2003. |
Ajasta
tulee mieleen vielä, että koen tämän kirjaprojektin eräänlaiseksi
alueeksi, jossa eri ihmisten tarinat ja muu keräämäni materiaali
keskustelee keskenään. Mietin sitä, laittaisinko Unon, Hannan ja
Alicen keskustelemaan siitä miten kirja tehdään. Mitäs jos
kuuntelsin heidän mielipiteitään. Voinhan aina pyytää
esimerkiksi Unoa tai Alicea puhumaan minulle. Musiikin,
kirjoittamisen tai unien kautta.
Kirkkovene kulki kohti tätä kirkkoa sunnuntaisin Jungfruskäristä. Rakennus löytyy Houtskarista. |
Olin
vuosia sitten Jungfruskärissä yksin syksyllä kirjoittamassa.
Nukuin Bjonsissa. Näin unta, jossa oli talon pääty ja ovi. Seisoin
oven edessä. Kuulin matalan ja pehmeän äänen sanovan minulle:
jos joku päästää sinut taloonsa ja antaa sinun asua siellä, niin
muista arvostaa sitä. Minun oli pakko piirtää uni heti herättyäni.
Mielestäni viesti oli ajankohtainen ja on sitä edelleenkin.
Tässä kuva, jonka piirsin unestani. |
Olen
päässyt jälleen kerran hyvään vireeseen tämän
saaristoprojektin kanssa. Happy!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti