Olen
nyt kirjoittanut Alicen haastatelua 15 sivua. Ja samaan aikaan
romaania, vähintään materiaalia siihen. Välillä tuntuu, että
aivan kuin joku toinen hallitsisi tätä tarinaa. Onko se joku toinen
minussa? Tämä tunne valtaa minut vahvasti, kun olen kirjoittanut
katkelmaa pienen pojan hukkumisesta.
Itseasiassa
tuntuu, että Alice alkaa kirjoittaa tätä romaania kanssani, kun
hän miettii ääneen sitä, mitä tuo pieni poika on mahdollisesti
ajatellut ja tuntenut juuri ennen hukkumista ja kuolemaansa. Alice
eläytyy kertomukseensa niin, että hänen äänensä värisee,
vartalonsa tärisee. Pienessä yhteisössä naapurit ovat olleet
läheisiä ja varmasti pienen lapsen hukkuminen on saanut aikaan
voimakkaita tunteita muissa lapsissa.
Alice pienenä tyttönä. Kuva on julkaistu kirjassa Jungfruskär i skiftet. |
Haastattelun kuunteleminen on muutenkin mielenkiintoista: Alice ei selvästikään aina kuule kun puhun hänelle. Hän on kuitenkin niin ystävällinen ja avulias, että kun ei kuule, hän jatkaa kertomustaan ja huomaan, että hän oli itse kuvitellut kysymyksen. Eli Alice vastaa tässä haastattelussa osittain oman mielikuvituksensa luomiin kysymyksiin. Sehän sopii minulle. Pääsen monen uniikin tarinan äärelle ihmettelemään elämää Jungfruskärissä.
Arpajaisvoittoja?
Saan
myös tietää asioista, joista en olisi kuuna päivänäkään
osannut kysyä, koska en edes tiennyt sellaista olevan olemassakaan.
Ja olen sentään lukenut kaikki saaristoaiheiset romaanit mitä olen
käsiini saanut. Oma mielikuvitukseni ei olisi voinut loihtia niin
hyviä kysymyksiä. Vastauksista pystyn päättelemään mitä hän
kuvitteli minun kysyneen. Alice on kuitenkin koko ajan
reaalimaailmassa. Hän ei huku tarinoihinsa, vaikka eläytyykin
niihin vahvasti. Kun kuuntelen näitä kertomuksia, niin olo on kuin
olisin voittanut päävoittoja useissa eri arpajaisissa.
Ei oppi ojaan kaada - jälleeen koulutuksessa
Olin
tänään Journalistiliiton järjestämässä tilaisuudessa
opiskelemassa haastattelutekniikoita. Sitä, kuinka saadaan
haastateltava kertomaan asioista. Miten siihen vaikuttavat
valmistautuminen, tilanne ja muut tekijät. En ole nyt tekemässä
Jungfruskäristä lehtijuttua, mutta tarvitsen aivan samoja taitoja
kun kohtaan ihmisiä tämän projektin aikana. Ja yllättävän monet
näistä keinoista ovat vielä samoja, mitä tarvitaan
taideterapeuttisissa tilanteissa. Tiedän, että minulla on näiden
asioiden suhteen hyvät valmiudet tähän kirjaprojektiin.
Osallistun suurella ilolla laadukkaisiin kolutuksiin. Tänään oli yhdessä sellaisessa. Kuvassa toimttaja Sanna Wallenius Me Naiset -lehdestä kertoo omista työtavoistaan. |
Saattaa
olla onni onnettomuudessa, että en osannut puhua ruotsia kovin hyvin siinä vaiheessa kun haastattelin jungfruskärissä syntyneet vanhukset. Pysyin hiljaa ja jaksoin odottaa ja antaa
haastateltavalle paljon tilaa. Alicen kohdalla tästä oli selkeää
etua. Ehkä vielä enemmän kuin Hannan.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. |
On
tietenkin ollut kiinnostavaa tarkailla omaa taktiikkaa ja sitä,
kuinka onnistuin Unon, Hannan ja Alicen kanssa. Alicen haastattelu on
pisin, enkä ole vielä käynyt sitä kokonaan läpi. Minulla on
ollut ammattitaidon lisäksi myös satumainen onni näiden kolmen
haastattelun suhteen. Aivan kuin suojelusenkelini olisivat olleet
sankoin joukoin liikkeellä. Tai sitten siellä on ollut paikalla
näiden vanhojen, jo saaristossa asuneiden ja kuolleiden ihmisten
henkiä. En vielä tiedä – mutta saattaa olla että sekin asia
selkenee minulle vielä tämän prosessin aikana.
Ei mitään ihmeellistä
Ortodoksina
olen oppinut sellaisen totuuden, että raja elämän ja kuoleman
välillä on ohut, hiuksen hieno. Kuolleet ovat keskuudessamme.
Keskustelin kerran muutaman ikonimaalarin kanssa, ja ainakin kaksi
heistä kertoi, että joskus se henkilö, jonka ikonia hän
parhaillaan maalaa, tulee paikalle. Ja tämän nämä ikonimaalarit
kertoivat maailman luonnollisempana asiana.
Jokaisella ortodoksilla on oma pyhä henkilö, jolta voi pyytää esimerkiksi esirukousta. Tässä kuvasa on minun henkilökohtainen pyhäni, joka on vanhan testamentin Saara. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti