keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

Onko tämä blogi jo valmis?

Aloitin tämän blogin kirjoittamisen Lucian päivänä joulukuussa 2013. Silloin päämääräni oli päästä työskentelemään Ahvenanmaalle iäkkäiden ihmisten pariin, jotta ymmärtäisin paremmin heidän maailmaansa. Olen tehnyt sen, onnistuin siinä ja mietin nyt pitäisikö tämä blogi nyt lopettaa. Onko tämä tehnyt jo tehtävänsä? Minusta tuntuu että ei, ja tuntuisi luontevalta lopettaa se siihen, kun kirjani on valmis. Olen myös keskustellut asiasta lukijoideni kanssa ja palautteen perusteella päätin jatkaa tarinaa. Nyt tämä tarina kuitenkin muuttuu, sillä päämääränä onkin kirjan julkaiseminen. Materiaali alkaa olla jo kasassa, enää on jäljellä Houtskari ja Jungfruskär. Odotan mielenkiinolla mitä sieltä löytyy. Olen saanut tähän mennessä paljon tukea ja apua monilta saaristolaisilta omien kollegojeni ja ystävieni lisäksi. Parissa tapauksessa ehdotukset ovat muuttuneet määräyksiksi, joita minun on mahdoton täyttää. Otan mielelläni vastaan vinkkejä ja erilaisia ehdotuksia koskien kirjaani. Käytän niitä sitten mahdollisuuksien mukaan hyväkseni tämän kirjoitusprojektin aikana. Toivon myös että ihmiset ymmärtäisivät sen, että luon oman maailmani kirjoitusprosessin aikana, ja kaikki ehdotukset eivät mahdu siihen todellisuuteen. Olen kuullut muutamalta kirjailijalta kuinka kirjan henkilöt alkavat toisinaan viedä tarinaa eteenpäin ja kirjoittajasta saattaa tuntua siltä, että hän vaan kirjoittaa henkilöiden vaatimalla tavalla. Tämä on mielestäni erittäin kiehtova asia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti