keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Kuvia ilman selityksiä


Tässä blogikirjoituksessa ei ole kuvatekstejä lainkaan. Koska nämä kuvat eivät niitä tarvitse. Olen muutenkin kyllästynyt turhiin selityksiin.



Kävimme tänään nuoremman lapseni kanssa Gåsgrundetissa, joka on Espoon kaupungin kaukaisin ja kaunein ulkoilusaari. Minun mielestäni. Kun katselin aurigon kilossa kimmeltävää merta veneestä ja pieniä luotoja, iski ikävä Jungfruskäriin. Olosuhteista johtuen minun on mahdotonta olla siellä juuri nyt.



Matkalla tapasin vanhan ystäväni kirkon piiristä. Hän oli saattamassa minua, kun kävin viimeksi Jungfruskärin talkooleirillä keväällä 2013.



Hengelliset asiat ovat olleet viime aikoina läsnä elämässäni kirjojen kautta. Sain tänään luettua saaressa loppuun Iulia De Beausobren kirjoittaman kirjan Liekki Lumessa. Se kertoo ortodoksisen Sarovin luostarin ihmeidentekijän pyhittäjä Serafim Sarovilaisen elämäntarinan. Kertomus tempasi minut mukaansa ja sai minut miettimään omaa suhtautumistani tähän maailmaan ja elämääni. Sekä kirjoittamiseeni.



Vaatii hieman kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä, että jaksan viedä tämän Jungfruskärin projektini loppuun. Uskon nyt kuitenkin, että tälläkin on joku takoitus, mitä en itse edes vielä tiedä.
Pelkään ja olen epävarma samaan aikaan kun olen innoissani ja toivorikas.

Kuvasin tänään Gåsgrundetissa 17-vuotiasta tytärtäni ja nyt otoksia katsellessani olen tyytyväinen lopputulokseen. En tahdo selittää kuvia millään tavalla. Katsoja saa itse antaa niille oman sisältönsä. 



Samalla tavalla minun tulisi nyt uskaltaa jatkaa romaanin kirjoittamista. Siis vain kirjoittaa juuri niin kuin minä kirjoitan ja antaa romaanihenkilöiden syntyä vapaasti. Minun tulisi uskaltaa heittäytyä näiden eri henkilöiden nahkoihin vain niin kuin minä teen sen. Ja järjestää aikaa kirjoittamista varten. Joka päivä. Aivan kuin menisin joka päivä töihin. Muuta en voi.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti