Kaikkien
muiden Jungfruskäriin liittyvien aarteiden ohessa törmäsin tähän karttaan,
johon on merkitty vanhat paikannimet. Otin tämän mukaani, kun lähdin tapaamaan
Alicea. Muistan ajatelleeni että pääsisimme tästä hyvin keskustelun alkuun.
Tahdoin kuulla häneltä mitkä paikat ovat olleet hänelle saarella mieluisia.
Kuva poistettu tekijänoikeuksien takia, vastaava kuva löytyy kirjasta Jungfruskär i skiftet, sivu 89.
Itse olin vieraillut saarella kolme kertaa ennen Alicen tapaamista: teimme
sinne parin tunnin retken alkukesästä 1999 reippaan tuulen siivittämänä (olin silloin
ruotsinkielen kurssilla Houtskarin kansanopistossa ja saari oli vielä
puolustusvoimien hallussa), sekä olin ollut talkooleireillä kesällä 2002 ja
2003. Saaresta oli muodostunut minulle elämäni rakkaus. Sen luonto ja kauneus
puhuttelivat minua tavalla, mitä en ollut koskaan aikaisemmin kohdannut missään
muualla.
Elimme
siisi syksyä 2003 ja sain mahdollisuuden haastatella Alicea ennen saarelle
menoa. Kun olimme päässeet kahvipöydässä ”alkulämmittelyn” ohitse näytin
karttaa hänelle: kerroin, että saarella on mielestäni aivan selviä kohtia,
joista saan voimaa, energiaa, mutta en osaa nimetä tätä energiaa. Alice katsoi
minua ja kertoi että voimapaikkoja varmaan on, hän kysyi minulta missä koit
tuon energian? Katsoin häneen ja hänen silmänsä nauroivat. Kumpi ensin, Alice
selkeästi nautti tilanteesta. Näytin erästä kohtaa kartasta, Alice nimesi sen.
Ja sitten hän näytti ja kysyi: ehkä myös tämä? Olin todella yllättynyt. En
yleensä puhu kovin helposti tällaisista ”yliluonnollisista” asioista ja tuskin
koskaan uusien tuttavuuksien kanssa. Eipä niitä minulle joka vuosi tapahdu eli
kokemukseni ovat hyvin rajallisia. Mutta Alice riisui minut kaikista aseista
hetkessä ja suojamuurini katosivat saman tien.
Olin
kirjoittanut saaresta myös sen perusteella mitä olin mielikuvitukseni avulla
nähnyt. Ja hämmästykselläni ei ollut rajoja, kun Alice kertoi, että kartan
kohdassa numero 12 asuu keijuja. Eräässä runossani, jonka sävelsin myöhemmin,
samassa kohdassa on keijujen kokoontumispaikka.
Ihmettelin
kovasti näitä yhteensattumia. Keskustelin myöhemmin saarella työskennelleen
ihmisen kanssa tästä ja hän sanoi, että ehkä saaren luonto vaan puhuttelee minua
siten, että se tuo itsestäni esille uusia puolia. Mutta luontohan on ollut
aivan erilainen Alicen ollessa lapsi ja nuori. Ja miten ..... no kaikkiin
kysymyksiin ei ole vastauksia, tai sitten niitä ei vaan minulle kerrota.
Vietin
tuon syksyisen viikon saarella totaalisen yksin, sillä kaikki kesäasukkaat
olivat lähteneet kaupunkiasuntoihinsa, eikä saarella käynyt ketään silloin
töissä. Siitä ajanjaksosta muodostui hyvin mielenkiintoinen. Se oli ensimäinen
kerta elämässäni kun olin niin kaukana kaikesta niin pitkään niin yksin. Pääsin
suoraan vuorovaikutukseen luonnon kanssa, näin ihmeellisiä unia ja aloin
säveltämään. Tai toisin sanoen sävelet ilmaantuivat kuin itsestään eräänä
tummana iltana, kun olin ihailemassa etälärannan kallioilla aunringonlaskua ja
myrskyn nousua.
Myöhemmin
kotiin päästyäni kerroin tapahtuneesta varovasti Seija Lappalaiselle, joka
tuohon aikaan oli opettajani Helsingin Yliopiston musiikin laitoksella, ja
epäilin olevani mahdollisesti sekoamassa. Seija sanoi: mene takaisin sinne
saarelle....turha kai mainita, että tuota neuvoa noudatin enemmän kuin
mielelläni! Hakeuduin myös sävellystunneille, joiden aikana sovitin Ilkka von
Boehmin johdolla tämän sävellyksen pieneksi teokseksi jousiorkestraatiolle.
Minä ja kolme ystävääni Jungfruskärissä syksyllä 2003. |
Opiskelin
tuolloin seurakunnan laulukoulutuksessa ortodoksista kirkkomusiikkia ja minua
odotti heti kotiin päästyäni laulutentti, aiheena hautauslaulut. Otin siis saarelle
mukaani ääniraudan ja nokkahuilun. Harjoittelin Jungfruskärin lehdoissa
hautauspalveluksen lauluja ja yleensä lampaat kerääntyivät ympärilleni
kuuntelemaan niitä. Joskus mietin, että mitähän saarelle vahingossa eksynyt veneilijä
olisi ajatellut, kun hän olisi löytänyt minut lehdosta villamyssy päässä
laulamassa hautauslauluja lampaille...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti