keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Prata svenska, Svenska klubben och dikter & andra böcker

Työväenopiston Prata svenska -kurssilla oli tänään aiheena matkan suunnittelu. Sain parikseni nuoren pojan ja käytin tilaisuutta röyhkeästi hyväksi ja suunnittelimme matkan Ahvenanmaalle Getaan kalastamaan. Huomenna on nimittäin soittopäivä, ja se tarkoittaa sitä, että otan kännyn käteeni ja näppäilen kalastaja-kirjailijan puhelinnumeron. Mieleen on aina välillä livahtanut kauhuskenaario kuinka puhelun vastaanottaja ei ymmärrä sanaakaan mitä puhun. Tai sitten minä en ymmärrä mitä hän puhuu. Olen tavannut vuosien varrella muutaman henkilön, joiden saaristoruotsia on ollut todella vaikea ymmärtää. Puhe menee eteenpäin kuin pikajuna. Toisaalta kuulin kyllä kun Greta puhui hänen kanssaan ja jos hän ymmärsi Gretaa, niin miksi ei sitten minua??? Kirjoitin paperille ylös tärkeimmät asiat eli minun pitäisi selvitä kyllä.


Kävin taas kirjastossa:
luettavat kirjat eivät pääse aivan heti loppumaan.


Ruotsin tunnin jälkeen menin pyytämään apua opettajalta siihen, että saan ilmaistua tyttäreni raskauden ja sen, että saatan joutua lähtemään kesken reissun takaisin Suomeen. Kun palasin paikalleni istumaan, niin eräs kurssikaveri kertoi tavanneensa Bergimannin viime kesänä. Utelin tietenkin minkälainen mies on kyseessä. Kiva, aika iäkäs ja huonokuuloinen! No niin! Lisää vatsanpuruja. Sen jälkeen kun kuulin kalastajan olevan kirjailija, asiasta on kehittynyt minulle jotenkin suuren suuri tapahtuma. Jos hän nyt yleensä edes huolii minut mukaansa.



Dokumentteja valmistautumisesta huomiseen puheluun.


Svenska klubbenin ilta

Suunnistin suoraan ruotsin tunnin jälkeen  Åland kontoriin, joka sijaitsee Helsingissä Yrjönkadulla. Minulle ei ihan tarkkaan selvinnyt mikä paikka on oikein kyseessä. Googlasin äsken, mutta hakutuloksena tarjottiin vain Ålands bankia. No, asia selviää kysymällä klubimme vetäjältäTheresalta. 
Opin kuitenkin aivan tavattoman paljon uutta Ahvenanmaasta. Faktaa. Käsitin, että Åland kontor on avoin kaikille kansalaisille. Käytävältä löytyy esitteitä ja muuta materiaalia. Nyt minulla on mm. Öppna högskolanin kurssivihko sekä saaristolauttojen aikataulut. Voisin jollakin reissulla vähän kierrellä saaristossakin. Meno tai tulomatkalla.



Kaikki uusi tieto on tarpeellista ja ajankohtaista - ainakin minulle!


Kun yritimme ulos Åland kontorista, niin jäimme jumiin oven ja korkean metalliaidan väliin. 
Paikka on siis todella hyvin vartioitu. Portista ei pääse ulos ilman koodia. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti