maanantai 22. syyskuuta 2014

Ahvenanmaan ensimmäinen kuvasävellys

Olen niin täynnä kiitollisuutta! Aloitin tänään työskentelyn hoivakodin asukkaiden kanssa.
Muistin heistä melkein jokaisen heidän kasvojensa ja olemuksiensa mukaan. Edellinen tapaaminen oli yli kaksi kuukautta sitten. Samalla kun raahasin kitaraa ja vahvistinta osastolle,  rukoilin tapani mukaan että homma onnistusi. Jännitin, pelkäsin ja olin aivan innoissani samaan aikaan.


Jännitys alkoi kuitenkin laueta heti kun pääsin osastolle ja näin ihmiset. En osaa olla vuorovaikutuksessa muistisairaiden ihmisten kanssa osittain, minun on annettava itseni kokonaan. Silloin homma onnistuu, puhun nyt vain omien kokemuksieni pohjalta. Olin ottanut Ahvenanmaan kartan mukaani, ja sain kuin sainkin selville kaikkien nimet ja syntymäpaikat. En voi niitä tässä paljastaa, sillä olen vaitiolovelvollinen siten, että en kerro julkisesti kenenkään henkilön nimeä tai anna sellaista tietoa, mistä heidät voisi tunnistaa. Jos julkisuuteen tulee myöhemmin tarvetta, niin hankin luvat omaisilta tai edunvalvojilta. Olen työskennellyt erilaisilla osastoilla Suomessa. Mainitsen suomessa, siksi, että täällä tunnen olevani ulkomailla. Minulle Ahvenanmaa ei ole osa suomea. Täällä vaan on niin erilaista.


Tähtien keräämistä

Kaikki lähtivät todella helposti ja jotkut jopa innokkaasti mukaan leikillisiin hengitysharjoituksiin. Käytin samoja harjoituksia, joita laulunopettajat ovat opettaneet minulle laulutunnilla. Muokkaan niitä hieman aina tilanteeseen sopivaksi. Olin odottanut niin paljon että pääsen keräämään tähtiä taivaalta heidän kanssaan, Ja se tapahtui. Pistin sitten vielä omiani ja laski kädet vierekkäin alas ja puhalisimme tähdet takaisin lentoon! Se oli ihanaa! Saada kokea todeksi se, minkä on nähnyt sielunsa silmillä tapahtuvan. Siinä oli minun tämänpäivänen tähtihetkeni ryhmän kanssa.


Ja sitten olikin pienen tauon jälkeen aika siirtyä kuvasävellyksen pariin. Tähän väliin haluan ehdottomasti kehua Mailaa. Meillä synkkaa, ja tunnelma olikin hyvin energinen, kun Ahvenanmaan ensimmäinen kuvasävellys syntyi. Tässä alla kuva, josta teos sävellettiin. Sekä itse teos sen vieressä.


Olen päässyt ehkä erääseen vaikeimpaan tavoitteeseeni. Ja heti ensimmäisenä päivänä!
Ja tuon historiallisen kuvan, josta tämä historiallinen ensimmäinen kuvasävellys tehtiin,
olen ottanut itse Jungfruskärissä vuonna 2003.


Maila myös osaa luonnollisesti toimia elävänä sanakirjana. Niin helppoa minulle. Ja Maila ei ole ainoastaan elävä sanakirja vaan myös loistava tuki ja peesaaja. Pystyn heittäytymään säveltäjän maailmaan ja tunnelmiin vielä tavallista enemmän. Se, mitä olin eniten jännittänyt kääntyikin voimavaraksi. Tällaiset kokemukset antavat lisää rohkeutta yrittää tulevaisuudessakin uusia asioita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti