sunnuntai 7. syyskuuta 2014

Matkalippu kohti unelmaa

Nyt minulla on matkalippu Maarianhaminaan sunnuntaina 21.9. Bussi lähtee Helsingistä kohti Turkua klo 5.00 aamulla. Tämä merkitsee sitä, että yöunia ei käyntännöllisesti katsoen ole minulle tiedossa lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Joudun painamaan kotioveni kiinni jo neljän jälkeen aamuyöllä. Olen hyvin aamu-uninen ihminen ja uskon ja toivon tämän olevan ainoa kerta, jolloin joudun lähtemään noin aikaisin.

Yön kulkija

Vaikka tahtoisin lähteä suoraan Helsingistä, niin se ei onnistu, koska en voi saapua hoitokotiin ensimmäisellä kerralla keskellä yötä. Turun iltalähdöt ovat perillä Ahvenanmaalla yhden kieppeillä yöllä. Helsingin pari kolme tuntia myöhemmin. Toivottavasti pystyn tulevaisuudessa lähtemään Helsingistä suoraan. Nyt minulla tulee olemaan mukanani vielä kitara ja pieni vahvistin, jotka jätän kyllä Maarianhaminaan. Seuraavilla kerroilla minun ei siis enää tarvitse raahata niitä mukanani. En ole vielä päättänyt otanko mukaani metalli- vai nailonkielisen kitaran. Molemmat ovat elektroakustisia. Voin päättää asian myöhemminkin.

Yön lumoa Jungfruskärissä kesällä 2004
Kuva: Keijo Luoto

Laivayhtiöiden hintalogiikasta

En ymmärrä täysin laivayhtiöiden hintalogiikkaa. Risteily esimerkiksi Turusta Tukholmaan ja takaisin maksaa 7 euroa. Pelkkä meno Maarianhaminaan on paljon kalliimpi.
Laskin myös, että samalla hinnalla, jolla ostaisin reittimatkan Maarianhaminasta Helsinkiin, pystyn matkustamaan Maarianhaminasta Tukholmaan, lataaman kolmen päivän paikallisliikennelipun Tukholman Access -korttiin sekä ostamaan risteilylipun Tukholma-Helsinki- Tukholma.
Mikäli laivayhtiöt haluavat maksavia asiakkaita, jotka kuluttavat mahdollisimman paljon rahaa laivoilla, niin en ymmärrä yhtiöiden logiikkaa. Mutta hyvä näin - minulle ja muille kaltaisilleni kestoköyhille unelmiansa toteuttaville matkaajille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti