Nyt
minulla on matkalippu Maarianhaminaan sunnuntaina 21.9. Bussi lähtee
Helsingistä kohti Turkua klo 5.00 aamulla. Tämä merkitsee sitä,
että yöunia ei käyntännöllisesti katsoen ole minulle tiedossa
lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Joudun painamaan kotioveni
kiinni jo neljän jälkeen aamuyöllä. Olen hyvin aamu-uninen
ihminen ja uskon ja toivon tämän olevan ainoa kerta, jolloin joudun
lähtemään noin aikaisin.
Yön kulkija
Vaikka
tahtoisin lähteä suoraan Helsingistä, niin se ei onnistu, koska en
voi saapua hoitokotiin ensimmäisellä kerralla keskellä yötä.
Turun iltalähdöt ovat perillä Ahvenanmaalla yhden kieppeillä
yöllä. Helsingin pari kolme tuntia myöhemmin. Toivottavasti pystyn
tulevaisuudessa lähtemään Helsingistä suoraan. Nyt minulla tulee
olemaan mukanani vielä kitara ja pieni vahvistin, jotka jätän
kyllä Maarianhaminaan. Seuraavilla kerroilla minun ei siis enää
tarvitse raahata niitä mukanani. En ole vielä päättänyt otanko
mukaani metalli- vai nailonkielisen kitaran. Molemmat ovat
elektroakustisia. Voin päättää asian myöhemminkin.
Yön lumoa Jungfruskärissä kesällä 2004 Kuva: Keijo Luoto |
Laivayhtiöiden hintalogiikasta
En
ymmärrä täysin laivayhtiöiden hintalogiikkaa. Risteily
esimerkiksi Turusta Tukholmaan ja takaisin maksaa 7 euroa. Pelkkä
meno Maarianhaminaan on paljon kalliimpi.
Laskin
myös, että samalla hinnalla, jolla ostaisin reittimatkan
Maarianhaminasta Helsinkiin, pystyn matkustamaan Maarianhaminasta
Tukholmaan, lataaman kolmen päivän paikallisliikennelipun Tukholman Access -korttiin sekä ostamaan risteilylipun Tukholma-Helsinki-
Tukholma.
Mikäli
laivayhtiöt haluavat maksavia asiakkaita, jotka kuluttavat
mahdollisimman paljon rahaa laivoilla, niin en ymmärrä yhtiöiden
logiikkaa. Mutta hyvä näin - minulle ja muille kaltaisilleni
kestoköyhille unelmiansa toteuttaville matkaajille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti